zondag 22 maart 2015

#50books - 2015.12 Nieuw, nieuw, nieuw

In deze derde jaargang van #50books is het de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel die de vragen stelt.
En de twaalfde vraag is:

Wat is het oudste boek in jouw verzameling?


Met een blik langs mijn boekenkasten en een kleine graaftocht in mijn geheugen, kom ik al snel tot de conclusie dat er bij ons weinig oud papier aanwezig is. 

Van onze studies hebben we onze eigen scripties bewaard maar verder is er nog weinig van het studiemateriaal terug te vinden.
We zijn meegegaan met de tijd en als we iets willen weten dan zoeken we het op via internet of kopen een actueel boek over het onderwerp.

Nu we zelf ouder en wat vermogender zijn, doen we ook niet zo moeilijk over een boek wegdoen. Als we er spijt van krijgen kopen we een nieuw exemplaar.

Er zijn zelfs boeken de deur uitgegaan omdat ze zo stoffig en vies waren door de jaren in studentenkamers en het vele roken om vervolgens nadat we gestopt zijn met roken in een heel schone, nieuwe versie terug te keren.

Hier en daar staat nog wel een uit elkaar vallend kinderboek maar echt oud zijn die niet te noemen.

Nu heb ik een aantal jaren geleden oude Bosatlassen van een vriendin gekregen die er niets mee deed en mij leek het wel grappig om daar eens in te kijken. Nooit gedaan natuurlijk. Deze blijken van 1916 te zijn.

Tot mijn verbazing trok mijn man een nog ouder boekje uit de kast. Leerboek der Kosmografie, jawel, mét vraagstukken. Geen idee waarom dit boek de weggooiwoede heeft overleefd maar daar is ie dan. Een boek uit 1915. Of we er ooit nog in gaan kijken, is de vraag. Grotere kans dat het in een vlaag van wat-kan-er-nog-meer-weg in de papierbak verdwijnt. 


Het zal inmiddels duidelijk zijn dat oude boeken bij ons geen must is, eerder het tegenovergestelde. Nu ik er weer in een paar gesnuffeld heb, voel ik alweer het stof kriebelen en mijn neus jeuken.
Oude teksten hebben zeker mijn belangstelling maar voor mij hoeft dat niet op oud papier.  

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...