maandag 30 maart 2015

Broken Homes - Ben Aaronovitch


Broken Homes is het vierde boek in de serie Rivers of London. De eerste paar hoofdstukken dacht ik nog dat dit boek ook los van de andere boeken gelezen kan worden maar gaandeweg is het verhaal toch wel zo complex geworden met personages die in vorige delen zijn geïntroduceerd dat het aan te raden is om de andere delen eerst te lezen.

Deze serie gaat over een politieagent in het hedendaagse Londen die door zijn talent voor magie, daarnaast tovenaarsleerling is geworden. Zo onderzoekt hij als agent en als tovenaar de op conventionele manier onverklaarbare vermoorden slachtoffers. 

Het verhaal wordt doorspekt met referenties naar klassiekers zoals Doctor Who en Lord of the Rings en maakt het voor de fan van dit genre extra grappig. Het gegeven dat magie en de elektriciteit niet goed samengaan zorgen voor zowel humorvolle als ingewikkelde situaties. Want wat te doen als computers en telefoons het niet meer doen en je snel ergens informatie vandaan wil halen.

Naast het luchtig lollige is daar ook het grimmig wrede waar de Engelsen zo goed in zijn. En in dit deel word je als lezer ook nog eens met een vreselijke twist achtergelaten waardoor je weet dat er nog een deel moet komen. Het mooie is dat deze er al is en ik deze ook al in mijn kast heb staan. Dus ik hoef mijzelf niet al te lang in spanning te houden.

Lekker makkelijk leesvoer met humor, spanning en ook nog wat geografie van Londen. Geschikt voor elke zelfspottende fantasyliefhebber.

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...