maandag 30 maart 2015

#50books - 2015.13 Toen en nu

In deze derde jaargang van #50books is het de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel die de vragen stelt.  
En de dertiende vraag is:

Welke boeken en/of schrijvers ken jij die te maken hebben met jouw woon- of geboorteplaats?

Geschiedenis heeft altijd wel iets aards. Het zijn de wortels waaruit het nu is voortgekomen. En daarom was ik blij dat er een boek verscheen met een geschiedenis over Amsterdam. Eindelijk dacht ik kennis te kunnen maken met de herkomst en de ontwikkelingen in de enige woonplaats waar ik me ooit thuis heb gevoeld.

De teleurstelling was dan ook enorm groot toen bleek dat dit boek zo goed als onleesbaar was. Tenminste voor mij dan. Het taalgebruik is erg onaantrekkelijk en vergt een studie op zich. Daarnaast vertelt het helemaal niet waar ik juist in geïnteresseerd ben maar hamert aan een stuk door over allerlei familiebanden die ik niet kan volgen. Helaas, helaas.




Amsterdam in 134 luchtfoto's laat de stad dan wel niet zien in zijn verre verleden maar de vergelijking van foto's van eind jaren zestig/begin jaren zeventig met die van ongeveer veertig jaar later, heeft mij vele uren plezier gegeven.

De gebouwen en straten die ik nu ken in vergelijking met die plek veertig jaar geleden, heeft mij de onweerstuitbare veranderingen in de stad laten ervaren zonder dat daar woorden voor nodig waren.

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...