zaterdag 28 mei 2016

#50books - 2016.21 Boekwinkelen

In deze vierde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Hendrik-Jan die dit jaar de vragen stelt.

En de eenentwintigste vraag is:
Hoe ziet jouw ideale boekwinkel eruit?


Winkelen is voor mij altijd een straf geweest met uitzondering van boekwinkelen. Daar kon ik altijd uren in rondzwerven. Boekje voor boekje bekijken. En dan steeds een kast verder met een groeiend stapeltje in de hand. Toch weer terugzetten want misschien wel te duur of had ik dat deel toch niet al in mijn kast staan? En het dan weer zeker weten dat ik wel wil hebben om het dan snel af te gaan rekenen.

Die tijden zijn wel voorbij. Simpelweg omdat ik amper nog in de buurt van fysieke winkels kom. En ik ben ook nooit meer op zoek naar boeken omdat er altijd genoeg boeken op mijn ongelezen plankje staan die heel graag door mij gelezen willen worden. Toch raakt dat plankje nooit leeg. En dat komt omdat op een of andere manier ik toch tegen boeken aanloop. Iemand die een boek aanraadt op een manier dat er een vonk overslaat en ik het er op waag het te kopen. Of een nieuw boek van een voor mij bekende schrijver dat ik onder ogen kom en dan wel moet kopen. Het gaat bijna vanzelf.

Alleen nog een keer per jaar, dan zoek ik de boeken op. En dat is de eerste zondag van augustus op de Deventer boekenmarkt. Dan ga ik weer uren struinen langs al die verschillende kraampjes met zoveel verschillende onderwerpen. Dan dwaal ik van de ene wereld in de andere en kom altijd blij met een stapel boeken thuis.

De ideale boekwinkel is voor mij dan ook een plek waar alle soorten boeken te vinden zijn en waar je ongedwongen kunt rondhangen. Overal kleine krukjes om ook bij de lage boekenplanken makkelijk te kunnen kijken en winkelpersoneel dat haarfijn aanvoelt of je met rust gelaten wil worden of juist te woord gestaan. Een plek waar je je welkom en thuis kunt voelen.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...