zaterdag 7 mei 2016

#50books - 2016.18 Wat zij er van vinden

In deze vierde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Hendrik-Jan die dit jaar de vragen stelt.

En de achttiende vraag is:
Welke boekenbloggers volg jij actief?


Om die vraag te kunnen beantwoorden, duik ik in mijn feedreader, The Old Reader. Daar heb ik vier categorieën gemaakt waarvan eentje Personen heet. Deze categorie is ooit begonnen met bloggers die over hun eigen leven schreven. Pas later ging men ook over specifieke onderwerpen schrijven zoals boeken. Omdat ik over boeken schrijven ook wel heel persoonlijk vind, komen nieuwe boekenblogs ook in deze categorie. Daarnaast is het praktisch omdat boekenbloggers ook nog wel over andere onderwerpen dan boeken willen schrijven.






Wie er in mijn feedlijstje staan?
Ali Molenaar stukjes  Ali ken ik oorspronkelijk van de nieuwsgroep nl.kunst.sf&fantasy en de daaruit voortgekomen mailinglijst. Dat ze ook boekenwurm is, is eigenlijk meer toeval.
Boek-aholic Heel eerlijk gezegd staat dit blog wel in mijn lijst maar lees ik maar heel soms een recensie omdat de besproken boeken me niet zo veel zeggen.
Booksandliliane Nog zo'n ooit tegengekomen boekenblog waarvan ik een blog alleen lees wanneer het boek mij iets zegt en dat gebeurt niet zo heel veel.
Hendrik-Jan de Wit Een afwisselend blog met ervaringen in de buitenwereld en de binnenwereld met een boek. Het spreekt me vooral aan dat boeken over meerdere dagen besproken worden. Daardoor gaat een boek meer leven.
Martha Pelkman Ja, wie kent haar niet? Ook een allesblogger met nu wat weinig boekbesprekingen maar ik denk dat een boekliefhebber zoals zij daar wel weer mee gaat beginnen in de toekomst.
Erik Scheffers Ooit ontdekt via Librarything. De oprechtheid in zijn schrijven spreekt mij aan. Dit jaar heeft hij zijn boekbesprekingen uitgebreid met ook schrijven over films, restaurants in Utrecht en muziek.
Foxxblok Een Voskuilliefhebber waar hij nog wel eens een tweet over loslaat en natuurlijk een deelnemer van #50books.
Lalagè leest Een boekenblog waar ik meestal niet de tijd voor neem maar wel eens wat meer van zou willen lezen.
Paul van der Werf Zijn persoonlijke ontwikkeling en worsteling beschreven met regelmatig ook de ondersteuning van een boek. Altijd de moeite waard om te lezen.
Jannie Ontdekt doordat ze ook mee ging doen aan #50books en ik was gelijk verkocht door de manier van schrijven. Alsof ze tegenover me zit en haar verhaal doet.
Miranda Een veellezer die in vliegende vaart opnoemt wat ze heeft gelezen maar ook alvast een kijkje geeft in wat er in de toekomst gaat verschijnen.
Ninia Net zoals Ali een oude bekende uit de SF en fantasyhoek. Het is alweer even geleden dat ze over een boek heeft geschreven maar ik hoop dat ze dit wel weer eens gaat doen.
Liesbeth van Berkel Haar heb ik via #50books leren kennen en het grappige is dat ze eigenlijk daar al een hele tijd niet meer aan meedoet. Maar misschien heeft ze die boeken wel niet nodig want ze beleeft genoeg avonturen in haar dagelijks leven waar ze dan ook over schrijft.
Peter Kleiweg Samen met Ali en Ninia een liefhebber van SF en fantasy maar andersoortige boeken kan hij ook waarderen. En daar schrijft hij dan kort over.
Peter Pelenaar De vader van #50books kan in deze lijst natuurlijk niet ontbreken. Naast een lezer ook een fervent  crosstrainer wat steeds weer mooie actiefoto's oplevert.
Roy Lange tijd las hij een boek per week en schreef daar kort over. Helaas heeft hij een blogpauze ingelast maar wie weet keert hij weer terug.
Raymond Snijders Voor mij ook een bekende vanaf eind jaren negentig. Nog steeds een veellezer maar dat is alleen te zien op Goodreads en soms op Twitter. Geen boekenblogs meer maar wie weet dat die er ooit gaan komen. Zijn boekenflogs zijn in ieder geval lekkermakertjes.
Carel de Mari Een van de ontdekkingen door #50books en schrijft over wat hij maar kwijt wil.



2 opmerkingen:

Liesbeth zei

Wat leuk om in je lijstje te staan! En je hebt helemaal gelijk - er blijft maar steeds zoveel gebeuren dat lezen er bij inschiet. En bloggen over lezen/boeken al helemaal! Maar ooit...

Erik Scheffers zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...