donderdag 1 juni 2017

StripGlossy, een eerste indruk

Opgegroeid met de Donald Duck en op het moment dat mijn broer liever de Kijk las, werd mijn abonnement omgezet naar die van de Eppo waarmee ik jongvolwassen werd. Daar ben ik lid van gebleven tot ik het huis uitging en mijn moeder het abonnement zonder mijn medeweten opzei. Ik was verbijsterd maar had niet het geld om het zelf te gaan betalen dus dat was het einde van mijn lidmaatschap van een stripblad. Wel heb ik nog jarenlang de oude Eppo's herlezen en zelfs in een schriftje opgeschreven in welke uitgave welke strip te vinden was.

Ik heb enkele jaren geleden nog een digitaal stripblad geprobeerd, dat heette Stroke maar was blijkbaar geen succes want dat hield er alweer snel mee op.

En dan kwam hier dan opeens StripGlossy in de wereld. Ik had er pas weet van toen het nulde en de eerste drie nummers uit waren gekomen. Ik besloot gelijk die allemaal aan te schaffen om het echt een kans te geven. En nu heb ik die gelezen. Nog voordat ik aan nummer twee begon, had ik echter al een echt abonnement genomen dus dat zegt wel wat.

Het nulde nummer is niet de moeite waard als je toch van plan bent om het eerste nummer te lezen. Het nulde nummer is namelijk een promotieuitgave waarin wel wat voorproefjes worden prijsgegeven maar toch te weinig om op zichzelf boeiend te zijn. Dus als je van plan bent in dit tijdschrift te verdiepen, sla die dan over.

Halverwege het eerste nummer vroeg ik me af of er nog wel een strip in zou komen. Het blad is namelijk erg ruim opgezet wat foto's betreft. Foto's van striptekenaars zelf in allerlei verschillende omgevingen. Daarbij geflankeerd door behoorlijk wat tekst over deze striptekenaars zonder dat daar een strip aan te pas komt. Maar uiteindelijk kwamen toch ook de strips zelf aan bod en die zijn me absoluut niet tegen gevallen. Op het moment dat ik beter doorkreeg dat dit geen veredelde Eppo is maar een stripblad op zichzelf met zijn eigen stijl en zijn eigen invlashoek, ben ik het gaan waarderen. En na het derde nummer helemaal te hebben uitgelezen, ben ik ronduit fan.

Elk nummer draait om een bepaalde stripmaker en van daaruit worden allerlei uitstapjes gemaakt naar andere stripmakers en strips. Kortom als je geïnteresseerd bent in ook wat meer achtergrond van met name Nederlandstalige stripmakers en strips zelf, dan is dit blad zeker een aanrader.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...