zaterdag 17 juni 2017

#50books - 2017.24 Bijtertje

In dit vijfde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Martha Pelkman die dit jaar de vragen stelt. 
 
En de viertwintigste vraag van 2017 is: 

Welk boek dat je graag had willen lezen, is uitgelopen op een mislukking?


En daar is ie weer, het boek dat ik in de #50books-reeks al meerdere malen genoemd heb, De Nederlandse en Vlaamse literatuur vanaf 1880 in 250 verhalen samengesteld door Joost Zwagerman.

Al ruim een jaar probeer ik in dit boek te lezen. En de eerste vijftig verhalen heb ik inmiddels tot me genomen. Maar op een of andere manier laat ik steeds andere boeken met korte verhalen voorgaan of ben ik in een boek bezig dat ik eerst wil uitlezen voordat ik weer aan een kort verhaal wil gaan beginnen.

Het grootste obstakel is het formaat. Dit boek heeft een harde kaft waar ik over het algemeen niet zo dol op ben en het is ook nog eens heel dik met zijn kleine zestienhonderd pagina's. Ik kan het boek niet lekker in mijn handen pakken, laat staan lezen met een hand in de lucht en zelf onderuitgezakt. Eerst had ik nog het plan elke avond een verhaal te lezen maar omdat het boek zo zwaar is, is het niet geschikt voor in bed en voor een vermoeid lijf.


Dus wacht het boek op het leestafeltje lijdzaam af tot het af en toe wordt gepakt. Nu ben ik vaak wel een bijtertje dus als ik iets wil dan zet ik ook door. Het boek komt wat mij betreft niet in de kast terecht tot ik alle verhalen gelezen heb, ook al doe ik er tien jaar over. Dus al lijkt het nu te mislukken, het gaat goedkomen.


Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...