zondag 25 februari 2018

Clarkesworld Magazine 86 November 2013


Deze novemberaflevering van Clarkesworld Magazine uit 2013 bevat vijf korte verhalen en vier non-fictie artikelen.

Geen sterk nummer. En bij Never Dreaming (In Four Burns) geschreven door Seth Dickinson had ik zelfs de onaangename ervaring dat ik er maar geen grip op kreeg. Alleen helemaal op het einde ging me iets dagen. Het wonderlijke van dit soort teksten vind ik dat als ik over drie weken er nog eens aan begin er grote kans is dat het net zo ondoordringbaar blijft. Terwijl wellicht over twee jaar het opeens een helder verhaal voor me kan zijn. Ik weet niet waar het aan ligt dat er momenten zijn waarop teksten zich niet aan mij bloot willen geven terwijl op andere momenten zij bijna vanzelfsprekend kunnen zijn. Aan de tekst zelf kan het niet liggen. Of toch wel?

Van de verhalen sprong Special Economics eruit, geschreven door Maureen F. McHugh. Omdat het zich in China afspeelt en over Chinezen gaat, was ik even verrast doordat het niet een Chinees is die dit geschreven heeft. Juist omdat in dit tijdschrift regelmatig een Chinese schrijver publiceert, vroeg ik mij af of ik nu kon merken dat het een Westerling is die nu deze cultuur beschrijft. Gevoelsmatig zit er wel degelijk verschil in maar als ik twee teksten krijg weet ik niet of ik weet aan te wijzen welke door wie geschreven is. 
Het verhaal raakt verschillende thema's zoals wat gebeurt er met een maatschappij als een deel van de mensen gedood wordt door een plaag zoals de vogelgriep? Wat betekent dit voor de economie? En hoe zit het met moderne slavernij? Boeiend geschreven en spannend ook nog.

Anaea Lay bespreekt in haar artikel Sapir-Whorf Must Die de Sapir-Whorf hypothese. Eerst de sterke kant die stelt dat taal gedachten bepaalt en vervolgens de zwakke kant waarbij taal gedachten beïnvloedt. Naast dat ik inhoudelijk dit een interessant onderwerp vind, weet Anaea Lay het nog boeiender te maken door allerlei science fiction schrijvers aan te halen die de beide kanten van de hypothesen in hun werk hebben gebruikt. Wil je je eigen gedachten er nog eens over laten gaan, lees dan zeker dit artikel ter inspiratie.


Geen opmerkingen:

Monstress Vol. 5 Warchild - Marjorie Liu & Sana Takeda

Eerlijk gezegd heb ik over dit vijfde deel niet zo veel te melden. De kwaliteit van de tekeningen zijn als voorheen.  En het verhaal sleept ...