maandag 26 augustus 2019

Clarkesworld Magazine Issue 155 August 2019


In dit nummer van Clarkesworld Magazine vier korte science fiction verhalen, twee wat langere science fiction verhalen en vier non-fictie artikelen. De langere verhalen zijn van Chinese en Koreaanse afkomst.

D.A. Xiaolin Spires weet in Onyx Woods and the Grains of Deception de hedendaagse uitbuiting van oorspronkelijke grondstoffen aan te boren. Een onderwerp dat ik nog niet vaak ben tegengekomen in de hedendaagse science fiction maar dat absoluut zeer actueel is. 

Rachel Swirsky schreef het zeer korte verhaal Your Face. Het is een dialoog tussen moeder en dochter waarbij de dochter is gedownload in een computer nadat zij was verongelukt en de moeder haar niet kon laten gaan. De dialoog laat je nadenken over ethiek, wie neemt de beslissing en wat blijft er nu werkelijk van een mens over wanneer deze wordt gedownload?

The Yorkshire Mammoth deed me denken aan de vroegere televisieserie James Heriot. Harry Turtledove schetst een zeer gemoedelijke Engelse streek waarin een dierenarts een mammoet met een gebroken slagtand helpt. Die sfeer liet me de hele tijd glimlachen en bijna verlangen naar zo'n vredige tijd.

Geen opmerkingen:

Why my cat is more impressive than your baby - The Oatmeal

Wat kan ik hier nog over zeggen? Het is humor die mij enorm ligt maar die soms ook tegen het flauwe aanzit en me dan bijna stoort. Dan komt ...