zaterdag 7 maart 2020

Logicomix - Apostolos Doxiadis en anderen

Een graphic novel waarin zoals de ondertitel al zegt er een epische zoektocht naar de waarheid wordt weergegeven. En wel de zoektocht van wiskundige en filosoof Bertrand Russell. Best een heikele onderneming van de makers maar wat mij betreft zeer geslaagd.

Het boek geeft weer hoe het boek tot stand is gekomen, de grote speech van Bertrand Russell en daarmee zijn hele levensverhaal. De afwisseling van deze drie gezichtspunten maakt de zwaarte van het onderwerp wat beter behapbaar. Want zwaar is het wel. Echt een verhaal om het hoofd er goed bij te houden. Het gaat immers om het kunnen grijpen van de waarheid en het telkens weer ervaren dat het tussen de vingers doorglipt.

De stripvorm is redelijk klassiek met heldere kleuren en relatief simpele figuren. De uitdrukkingen van de mensen zijn doeltreffend weergegeven en hier en daar wordt er met de bladspiegel gespeeld.

Wat de filosofie betreft voelt het als een prachtige inleiding voor mensen die daar wat van willen proeven.

2 opmerkingen:

Erik Scheffers zei

Hoi Niek, het is alweer een kleine 10 jaar geleden dat ik dit boek las. Ik schreef destijds op librarything (zeg maar de voorloper van mijn blog): "Logicomix" heeft voor een stripverhaal een nogal ongebruikelijke hoofdpersoon: de wiskundige, filosoof, logicus Bertrand Russell. In feite is het het levensverhaal van Bertrand Russell en zijn zoektocht naar de absolute waarheid. Het boek is fraai getekend en zeer onderhoudend. Een wel zeer korte bespreking dus. Apostolos Doxiades heeft nog een ander boek gemaakt over het vermoeden van Goldbach, maar dat vond ik wat minder. Groetjes, Erik

Niek zei

Hé Erik, ik zit nog steeds ook op Librarything en plaats daar precies dezelfde tekst als op mijn blog. Over dat andere boek heb ik nog niets gehoord terwijl dit boek wel heel bekend is geworden en wat mij betreft ook zeker terecht.

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...