donderdag 4 januari 2024

Boerenwijsheid - Ingrid Stork & Greetje Beekman

 

Tweeëntwintig jaar geleden hielp ik een vriendin met verhuizen en kreeg ik als dank dit boekje met boerenwijsheden. Ik had het wel eens opengeslagen maar nooit echt gelezen, nu wel.

Opvallend is dat de meeste boerenwijsheden over de maanden van het jaar gaan, de weersomstandigheden en het effect op de oogst en het vee. Blijkbaar is er niet veel meer in een boerenleven dan dat als je naar deze uitdrukkingen kijkt. Een uitdrukking als 'Wat de boer niet kent dat eet hij niet' valt daardoor des te meer op.

Ik zat me ook af te vragen nu het klimaat niet meer is zoals vroeger of veel van deze uitdrukkingen nog wel opgaan. Wat te denken van 'geeft Lichtmis klaverblad, Pasen dekt met sneeuw het pad' of 'Vochtige maart de boeren smarten baart'.
Het geeft me ook het gevoel van de Enkhuizer Almanak, voorspellingen die meer mythisch zijn dan dat zij op de werkelijkheid geënt zijn.


Bijzonder vind ik wel de knip-kunststukjes die de wijsheden illustreren. Dit is door papierknipkunst gefabriceerd en vaak heel delicaat. Goed idee om als illustratie te gebruiken.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...