maandag 18 maart 2013

Boeddha Deel 4: Het woud van Oeroevela - Osamu Tezuka


In dit vierde deel van het verhaal van de jonge Siddhartha die op zijn spirituele pad transformeert tot Boeddha zijn de ontwikkelingen letterlijk waar te nemen door hoe hij getekend wordt. Van een bolle, kale kop naar een uitgemergeld hoofd met lang dik haar naar een welgevormd kapsel met passend gezicht.
Naast het onrecht door het kastensysteem komen uitgebreid de zelf opgelegde kastijdingen van de asceten aan bod. Deze worden beproevingen genoemd en worden massaal in het woud van Oeroevela ondernomen. De tekeningen van deze gruwelijke zelfmartelingen zijn zo grappig getekend dat alleen daar al mee het absurde van deze handelingen wordt aangetoond.
De weg naar verlichting is ontzettend gaaf getekend. Veel tekeningen bij manga zijn simpele uitdrukkingen van een moment. Deze figuren zijn van ongekende schoonheid. Als er een poster van zou zijn, zou ik daar uren naar kunnen kijken.
Siddhartha is nu Boeddha. Op naar deel 5.

5 opmerkingen:

Ninia zei

Wat een spoilers voor iemand die in boek 1 bezig is ;)
Ik hoorde laatst dat Siddharta in zijn ascetische periode bijna stierf van de honger en zich toen liet voeden door een vrouw. Dat waren twee zonden tegelijk. Je liet je niet voeden en al helemaal niet door een vrouw. Al zijn leerlingen verlieten hem. Komt dit verhaal er ook in voor?

Niek zei

Oei, spoileren is natuurlijk nooit mijn bedoeling! Laat ik het dan snel goed maken met te vertellen dat wat jij hier beschrijft er inderdaad in voorkomt behalve dan dat leerlingen hem verlieten want die had hij niet. Het gaat er juist om dat hij geen leerlingen wil zolang hij niet het idee heeft dat hij iemand iets te leren heeft.
Hoe gaat het ondertussen bij jou met deel 1. Vind je het wat?

Ninia zei

Je zag toch wel de ;) achter mijn zin over spoilen hè?
Ik heb gehoord dat hij wel degelijk leerlingen had ook voor zijn verlichting. Nou ja het zijn allemaal verhalen over lang geleden, dus er zullen wel verschillende versies zijn. Leuk dat dat verhaal erin voorkomt.
Deel 1 heb ik bijna uit. Ik vind het wel grappig, ook de vertaling, dat er dan ineens het liedje Berend Botje in voorkomt en ook het gallop gallop gallop en dat soort dingen. Het zwart-wit geeft het wel iets sobers, ook is grappig dat er dan binnen het verhaal iets gezegd wordt over dat zwart-wit (iets van niet genoeg geld voor kleur of zo) Ik ga kijken of ik deel 2 via de bieb kan krijgen, anders ga ik weer een beroep op jou doen :)

Niek zei

Die ; had ik zeker gezien vandaar ook mijn antwoord met nog meer inhoud. Gewiekst schrijven is best lastig, zelfs met emoticons.

Wat leuk dat je aan deel 2 wil. Dat doet me deugd. Graag ruil ik deel 1 voor deel 2. Doen we gezellig nog een DW-sessie (die er nu door al die andere zaken wat bij in blijft schieten op het moment).

Ninia zei

De spoeling is bijzonder dun bij de bieb. Eén niet meer verkrijgbaar, de ander uitgeleend tot 26-3. Dus er zijn nog meer liefhebbers. Die DW-sessie moet er maar komen. We hebben weer wat stimulans nodig.

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...