zondag 31 maart 2013

#50books - 9 Boekenkoopzucht


 #50books is een initiatief van Petepel waarbij elke week een nieuwe boekvraag gesteld wordt zodat wij, gretige lezers, erover kunnen nadenken/praten/grijnzen/bloggen.

De negende vraag is: Hoe kom jij aan je boeken?

Mijn eerste gedachteflits bij deze vraag is dat ik mijn best doe om juist geen nieuwe boeken in huis te halen zodat de plankjes met ongelezen boeken ooit weer eens teruggebracht kunnen worden naar een plankje.
Toch sluipen er steeds weer nieuwe boeken op die plankjes en het is een goeie vraag waar die dan vandaan komen.

De meest onschuldige reden is dat ik boeken krijg van andere mensen. Uit enthousiasme voor een bepaalde schrijver of onderwerp is mijn verjaardag het uitgelezen moment om mij die boeken toe te stoppen. Boeken voor de heb. Maar dan zijn daar ook nog de boeken voor de leen omdat mijn omgeving vindt dat ik die toch echt een keer gelezen moet hebben. Dus hup ook op de plankjes.

Winkelen is voor mij meestal een straf behalve als we een boekenwinkel instappen. Daar kan ik tijden verdwalen en van schap naar lopen om van alles te bekijken en te besnuffelen. Dat mijn echtgenoot nu net in een boekwinkel werkt als boekverkoper helpt ook niet echt om géén boeken aan te schaffen.

Eens per jaar laten we ons met de trein meevoeren naar Deventer waar de grote Boekenmarkt plaatsvindt. Het is al jaren de eerste dag van onze zomervakantie en met een leukere traditie is deze niet in te luiden. Zonder boeken van deze Boekenmarkt thuiskomen is een onmogelijkheid. Ook wanneer ik geen idee heb wat ik zou willen hebben, loop ik tegen exemplaren aan die mijn interesse genoeg weten te wekken zodat ik ze niet kan laten liggen.

De grootste boosdoener zijn de internetwinkels. Door ergens een keer iets te kopen en me de reclamemailtjes te laten toesturen, weten ze me telkens weer te verleiden om bepaalde boeken die ze voor mij uitzoeken (altijd van schrijvers waarvan ik al ooit iets aangeschaft heb) te laten kopen.

Voor mij dus geen e-reader want ik heb begrepen dat boeken kopen dan nog makkelijker wordt!

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...