zondag 29 november 2015

11the Annual Edition The Year's Best S-f - edited bij Judith Merril


Typisch zo'n boek dat ik voor een paar euro gevonden heb op de Deventer Boekenmarkt waarbij ik dacht dat het leuke manier was om nog wat meer kennis te maken met korte science fiction verhalen geschreven in de jaren zestig. De namen van de schrijvers zijn indrukwekkend, van Arthur C. Clarke tot Isaac Asimov en van J.G. Ballard tot Roald Dahl.  Ik heb niet paraat of zij in deze tijd allemaal al grote namen waren dus wellicht heb ik het wel met andere ogen gelezen dat de lezers van destijds.

Nu ik het afgelopen jaar meer korte verhalen aan het lezen ben, valt me op hoe snel een deel van die verhalen vervluchtigen. Nog maar net gelezen en ik weet al niet meer waar het over ging. Terwijl andere verhalen ik maanden later alleen de titel maar zie en nog heel goed weet waar het over ging. Deze laatste verhalen bestempel ik dan als van hoge kwaliteit. Dit is niet altijd helemaal eerlijk omdat het ook aan mijn concentratievermogen van dat moment kan liggen maar allah.
In deze verzameling van 36 verhalen is er slechts een enkeling die aan mijn persoonlijke criteria van blijvend in mijn geheugen voldoen. Dat is een relatief lage score voor en boek dat pretendeert het beste aan science fiction verhalen voor dat jaar in zich te bergen.

Voor het tijdsbeeld is het dan wel weer een lezenswaardig boek. Opvallend zijn de vele verhalen die een metafoor zijn voor oorlogvoeren, verhalen geïnspireerd door de heersende Vietnamoorlog. En het was nog voor de maanlanding wat merkbaar is aan bepaalde opmerkingen over ruimtevaart en de planeten.

De editor Judith Merril heeft alle verhalen met haar persoonlijke commentaar aan elkaar geschreven. In het begin vond ik dat nog wel aardig om te lezen maar naar verloop van tijd kwam het meer over als overbodige informatie waar ik niet op zat te wachten.

Als je op zoek ben naar goeie science fiction verhalen dan is dit geen aanrader.

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...