woensdag 25 november 2015

#50books - 2015.45 Genremoe

In deze derde jaargang van #50books is het de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel die de vragen stelt.


En de vijfenveertigste vraag is:
Wat denk jij, wordt het tijd dat de grens tussen literatuur en genre-lectuur eindelijk eens geslecht wordt? Of zijn het twee onverenigbare werelden die op z’n best af en toe leentjebuur bij elkaar kunnen spelen?



Als ik heel eerlijk ben dan geef ik toe dat ik bij deze vraag een zucht in mijzelf hoorde. Een genrevraag, zucht.
Al kan het indelen in genres best wel eens handig zijn maar meer dan een richtlijn hoeft het niet te zijn. Net zoals wij mens en dier van elkaar onderscheiden. Maar zodra er meer en meer aan het individu wordt toegekend, hoe meer niet meer het individu gezien wordt maar alleen de toekenning van die indeling.
Daarnaast leidt wat mij betreft de discussie over alles wat genregerelateerd is alleen maar af van dat wat wél boeiend is en ertoe doet, namelijk het boek zelf.
Dus bij deze wil ik graag het hokjesdenken ontmoedigen en alles wat door genre indelingen beperkt in plaats van verrijkt gelijk de nek omdraaien.
Laten we lekker een boek gaan lezen.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...