zaterdag 2 april 2016

The Three-Body Problem - Cixin Liu

Niet de Hugo award 2015 trok mijn aandacht maar het gegeven dat dit een Chinees SF-boek was. Dus niet alleen een kort verhaal zoals ik ze in ClarkesWorld Magazine elke maand lees maar een hele roman.

Het verhaal begint met een scène eind jaren zestig tijdens de culturele revolutie waarin wetenschap als verdacht werd gezien. Slechts enkele hoofdstukken later zijn we reeds zo'n veertig jaar later en het duurde een hele tijd voordat bij mij het kwartje viel waarom de eerste scènes over het verleden gingen. Wetenschap als gevaar voor de menselijke beschaving is de grote rode draad die door het hele boek loopt. Niet dat je daar voortdurend met je neus op gedrukt wordt maar het sluimert voortdurend op de achtergrond en grijpt je soms opeens even bij de keel om je daarna weer te laten gaan om zelf verder te oordelen.

In het heden speelt het computerspel Three Body Problem een grote rol met wat er in de  toekomst voor de mensheid te wachten ligt. Beetje bij beetje wordt er steeds meer onthult en deze onthullingen waren allen voor mij verrassingen die ik zelf niet had durven dromen. Ik denk dat geen Amerikaan dit ooit had kunnen of durven schrijven. Heel verfrissend.

Van het drielichamenprobleem had ik zelf nooit gehoord maar het blijkt een onoplosbaar wiskundig analytisch probleem te zijn. Een probleem dat in dit boek is ingezet om de nieuwsgierigheid van wetenschappers te prikkelen en hen aan te zetten om toch verder aan dit probleem te werken. Dat ze daarmee veel meer doen dan ze zelf doorhebben, maakt het allemaal des te spannender.
Wat mij wel heeft verbaasd is dat er zoveel westerse geleerden zoals Newton, Copernicus en Einstein ten tonelen werden gevoerd. Heeft de Chinese cultuur dan niet zulke wijsgeren? Blijkbaar is de westerse wetenschap wel tot de Oosterse cultuur doorgedrongen maar is op dat gebied nog geen eigen genie naar voren gekomen.

Ik ben zeer onder de indruk van de inhoud van het verhaal (waar ik hier niet verder over uit wil wijden omdat het zonde zou zijn voor wie dit boek wil gaan lezen) en ook van hoe het opgebouwd is.
Dat er nog twee delen achteraan blijken te komen, was wel even een teleurstelling. Daar had ik niet op gerekend en ik wil liever boeken op zichzelf lezen dan in serie. Gelukkig kan dit boek ook prima op zichzelf gelezen worden. Mijn enthousiasme is echter wel zo groot dat ik de andere twee delen ook besteld heb.

De schrijver zegt zelf in het nawoord veel Amerikaanse SF te hebben gelezen en dat denk ik ook te merken aan de schrijfstijl. Wil je toch Chinese science fiction lezen, dan is dit boek toch wel een aanrader omdat er genoeg niet-Angelsaksisch over is gebleven. 

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...