zaterdag 23 april 2016

#50books - 2016.16 Schrijven over lezen

In deze vierde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Hendrik-Jan die dit jaar de vragen stelt.


En de zestiende vraag is:
Waarom blog je over boeken?

Dat is een hele goeie vraag. Want ja waarom eigenlijk?

Voordat er internet bestond, las ik boeken en dat was het dan. Soms had ik het er wel eens met iemand over als een boek me wat gedaan had maar de meeste boekervaringen bleven in de wereld waar alleen ik kan vertoeven.


Op een gegeven moment kreeg ik wel de smaak te pakken om over boeken die ik gelezen had wat in een schriftje te schrijven. Dit waren dan vaak korte indrukken die het boek bij mij had achtergelaten.
En er waren ook boeken die er om vroegen om door mij samengevat te worden. Dit deed ik vooral als het om een boekenreeks ging en ik bang was dat ik niet goed genoeg zou onthouden wat er in het vorige deel had gestaan.



Met internet kwam ook usenet. Daar kwam ik in aanraking met liefhebbers van science fiction en fantasy. Al gingen de meeste posts over televisieseries in dit genre, er waren ook post over boeken. Lezers schreven wat ze van een boek vonden en anderen reageerden daar op. Nooit heel veel reacties maar dat gaf niet.
Behalve bij het leukste fenomeen destijds, het samen een boek lezen en het daar dan uitgebreid over hebben. Zo zal ik Small Gods van Terry Pratchett en Stranger in a Strange land van Robert Heinlein nooit meer vergeten. Door het tegelijkertijd lezen was er genoeg gespreksstof.
Op een aparte internetsite werden deze boekbesprekingen verzameld en waren zo altijd terug te lezen. Ik ben daar zelfs nog een tijdje beheerder van geweest tot het werk te veel was voor die paar mensen die daar nog naar keken.

Zo begon ik op mijn eerste website waar de HTML nog zelf uitgeschreven werd, mijn eerste boekenblog. Want schrijven over de boeken die ik had gelezen, gaf een bevredigend gevoel. En dat ben ik dan ook blijven doen al is het nu via blogger.

Schrijven over boeken is nog even het puntje op i zetten van de leeservaring die ik net achter de rug heb. Zoals een dagboek me de kans geeft nog even rustig de tijd te nemen om ervaringen te overdenken, zo ervaar ik ook het bloggen over boeken. Door die tijd te nemen, kan het zelfs gebeuren dat ik er anders tegenaan ga kijken of nog meer ontdek dan tijdens het lezen zelf.
Dat ik deze gedachten met de hele wereld deel is omdat ik het leuk blijf vinden om over boeken te praten en wanneer lezers er op reageren dan is dat mooi meegenomen. En wie weet dat ik hierdoor iemand anders een onvergetelijke leestip kan geven.


Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...