maandag 10 april 2017

#50books - 2017.15 Mijn boek

In dit vijfde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Martha Pelkman die dit jaar de vragen stelt.
En de vijftiende vraag van 2017 is:  
Welk boek uit de Wereldliteratuur zou jij graag geschreven hebben?
 
From Hell is geschreven door Alan Moore en getekend door Eddie Campbell. Graag zou ik beide vaardigheden hebben gekund.

Het boek geeft een theorie weer van wie Jack the Ripper was met alle achterliggende motieven van deze dader. De tekst gaat dieper dan alleen het bekende verhaal van de Engelse seriemoordenaar. Het laat je als lezer kanten van het menselijk handelen meebeleven waar je de rillingen over je lijf van krijgt omdat je weet dat jij het zelf ook had kunnen zijn.

De tekeningen zijn in zwart-wit en reflecteren zoveel mogelijk hoe het er destijds feitelijk heeft uitgezien. De zwarte inktstrepen van een kroontjespen maakt het verhaal nog grauwer en rauwer dan het van zichzelf al is.

From Hell verenigt in zich geschiedenis, duistere mensenkennis, cultuur en een vleugje fantasie. Voor mij is de combinatie van interessante teksten met tekeningen die uit zichzelf spreken een hoge vorm van kunst die ik dan ook zeker onder de Wereldliteratuur zou schuiven.



1 opmerking:

Unknown zei

Wow, ik heb de film gezien met Johnny Depp. Zoals jij het beschrijf, zo was de film ook. Prachtig!

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...