maandag 27 augustus 2018

Barbaraal tot op het bot - Barbara Stok

Het werk van Barbara Stok heb ik pas ergens in 2011 leren kennen en was gelijk verkocht door de filosofische overwegingen en het scherpe introspectieve vermogen van deze autobiografische strips.

Telkens weer las ik dat zij was begonnen met het in eigen beheer uitgeven van haar stripjes onder de naam Barbaraal. Met kopiëren, knippen en plakken zette ze deze stripjes met de hand in elkaar en verkocht ze onder andere via een bevriende winkelier die ze op de toonbank neerlegde (als ik het goed begrepen heb). Wat klinkt dat toch romantisch.

En dan las ik ook telkens weer dat deze strips over seks gingen, een onderwerp dat me vroeger wellicht meer had geboeid maar waarvan ik nu ook nog wel nieuwsgierig was hoe Barbara Stok dit in beeld heeft gebracht. Alleen tja, die paar honderd in eigen beheer uitgegeven stripjes zijn natuurlijk nergens meer te krijgen. Dus was ik erg blij dat ze de Barbaraals (#1 t/m #3) hebben gebundeld en opnieuw uitgegeven. Dat is Barbaraal tot op het bot geworden.

En deze strips hebben zeker aan mijn verwachtingen voldaan. Niet alleen komen de sekservaringen van een jong volwassene aan bod maar ook al het gedoe rondom relaties en wat te doen met de rest van je leven? Het filosofische zit er bij Barbara al vroeg in. En ook de relativering van eigen gedachten en gedragingen. Ik ben dan ook heel blij dat dit boek bestaat en iedereen kan meegenieten van Barbara Stok haar eerste stappen in het stripmaakschap.

2 opmerkingen:

Erik Scheffers zei

Hoi Niek, ik geniet ook altijd erg van de strips van Barbara Stok. Eigenlijk vind ik dat ze niet zeer bijzonder tekent of schrijft en haar ervaringen zijn ook niet zo heel bijzonder, maar de combinatie van die 3 elementen maakt het iets wat wel heel bijzonder is. Het is totaal anders dan alles wat ik van andere schrijvers heb gelezen en bekeken. Groetjes, Erik

Niekchen zei

Dat verwoord je heel mooi. Inderdaad niets uitzonderlijks en daarom zo herkenbaar en aantrekkelijk.

Why my cat is more impressive than your baby - The Oatmeal

Wat kan ik hier nog over zeggen? Het is humor die mij enorm ligt maar die soms ook tegen het flauwe aanzit en me dan bijna stoort. Dan komt ...