vrijdag 28 december 2018

Feitenkennis - Hans Rosling

Erik van Erik schrijft schreef er over in zijn blog Hans Rosling: Feitenkennis waardoor ik weet kreeg van het bestaan van dit boek. Vervolgens had een collega van mij het boek van een andere collega te leen gekregen en vroeg of ik het wilde lezen. Nou graag, was mijn reactie. Niet veel later sprak ik de eigenaar van het boek en hij vertelde me dat hij juist van mij ooit op de TED-talks van Hans Rosling was gewezen. Grappig hoe zoiets kan gaan.

Wie bekend is met Hans Rosling zijn enthousiasme tijdens zijn TED-talks zal dan ook niet verbaasd staan bij de toon van dit boek. Het is luchtig met veel kwinkslagen en dat terwijl er een zeer serieus onderwerp wordt besproken. Namelijk de moeite die de mensheid heeft om zich te baseren op feiten in plaats van op allerlei ingebakken instincten. Instincten die handig waren in tijden dat de mens zich nog moest handhaven tegen allerlei natuurlijke gevaren maar die nu juist er voor zorgen dat mensen verkeerde beslissingen nemen. Hans Rosling laat de feiten over de wereld zien in cijfers. En dan blijkt dat het er met de mensheid een stuk beter voor staat dan de meeste mensen denken ongeacht welke opleiding of achtergrond ze hebben.


Door inzicht te bieden in die cijfers en te laten zien welke instincten ons beoordelingsvermogen foutief beïnvloeden, hoopt Hans Rosling met zijn zoon en schoondochter (die ook sterk aan het boek hebben bijgedragen) dat de mensheid andere beslissingen gaat nemen en daarmee de mensheid vooruit gaat helpen.

Tijdens het lezen werd ik voor een deel steeds blijer dat het werkelijk zoveel beter met de mensheid gaat dan ik maar had durven dromen. Toch bleef er bij mij lang nog een grote maar staan. De maar die zegt dat 1 miljard mensen die onder de armoedegrens van 1 dollar per dag leven, nog steeds wel waanzinnig veel mensen zijn die maar net overleven. Op het einde heeft Hans Rosling daar ook nog een goede draai aan weten te geven door te laten zien hoe snel (namelijk binnen 15 jaar) deze mensen ook een behoorlijk beter leven kunnen hebben.

Wat mij betreft wordt dit boek verplichte kost op school.

1 opmerking:

Erik Scheffers zei

Hoi Niek, een mooi stukje en bedankt voor de vermelding van mijn blog! Ik ben het met je eens dat dit boek verplichte kost op school zou moeten zijn. Ik heb zelden een boek gelezen waar ik zoveel nieuwe inzichten uit heb opgedaan. Groetjes, Erik

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...