zondag 9 december 2018

Clarkesworld magazine Issue 146 November 2018


Een zeer internationaal nummer van Clarkesworld Magazine met dit keer bijdragen uit Niger, Argentinië-Brazilië, Amerika, China, Canada en de illustratie is uit de Oekraïne. Zeven korte verhalen en vier non-fictie artikelen.

Eerlijk gezegd raakten de korte verhalen mij niet zo. En dan vind ik het moeilijk om te bepalen of dat aan mij ligt of aan de verhalen zelf.

De twee verhalen die mij wel aanspraken, hebben alle twee met de dood te maken.
Madeline Ashby schreef Death on Mars waarin kanker en euthanasie in een ruimtereis naar Mars wordt beschreven. En dan vooral vanuit beleving van de medereizigers. Interessante keuze om dit thema in zo een context aan te snijden. Het is een omgeving waarin niemand weg kan en iedereen met iedereen te maken heeft. Geen ontsnappen mogelijk. En dan kijken of je met de keuzes van anderen je kunt verzoenen. Juist het niet wegkunnen, het bijna niet van het voldongen feit af kunnen leiden, maakt het zo mooi. Want niemand ontkomt aan de dood van anderen en zichzelf.

In A Catalogue of Sunlight at the End of the World geschreven door A.C. Wise is het de hoofdpersoon die alleen op de aarde zal sterven. Maar voordat het zo ver is schrijft hij zijn herinneringen op gericht aan zijn overleden vrouw om ze de ruimte in te sturen achter zijn kinderen aan die met de rest van de mensheid op zoek zijn gegaan naar een nieuwe aarde. Een plek waar de zon niet meer zal schijnen en het licht nooit meer zal zijn zoals wij op aarde gewend zijn. Een verhaal vol afscheid, veranderingen en onzekerheid wat de toekomst gaat brengen. Hoe dichter kun je staan bij het dagelijks leven?

Mark Cole bespreekt in het artikel Melon Farmers! Science Fiction Stumbles on the Way to the Theater de geschiedenis van science fiction films in de bioscopen en de vele verschillende versies die er gemaakt zijn van films voor verschillende publieken. Ik had er geen idee van dat sommige voor ons SF-liefhebbers bekende films zulke dramatische geschiedenissen hebben. Alleen daarom al de moeite waard om te lezen.

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...