zondag 2 december 2018

Drift - Bregje Hofstede

Sommige boeken hoef je niets over te zeggen, die hoef je alleen maar te lezen. Dit vind ik zo'n boek. Een boek met ervaringen om met mee te ervaren zonder dat er ook maar iets expliciet uitgelegd hoeft te worden. Het is het leven dat beschreven wordt en hoogstwaarschijnlijk niet het leven van de lezer zelf maar toch is het aan alle kanten herkenbaar in de dagelijkse worsteling met het zijn. Drift.

Zonder dat ik op de inhoud in wil gaan, wil ik nog wel wat zeggen over de vorm. De chronologische opeenvolging van gebeurtenissen wordt doorsneden met fragmenten uit een boek dat de hoofdpersoon zelf heeft geschreven. Een boek waarin meer over de jeugd van de hoofdpersoon wordt weergegeven. Deze boekfragmenten vond ik nog intrigerender dan waar de hoofdpersoon in het heden mee worstelt. Het heeft iets aandoenlijks maar is ook rauw. Wellicht dat het om een kind gaat dat het bij mij heftigere gevoelens opriep dan die opkwamen bij de volwassen vorm die inmiddels al veel meer afstand heeft leren te bewaren tegen dat wat het leven is.

In ieder geval een boek dat ik nog wel eens wil herlezen. Nog eens door al die dagen gaan, ook al weet ik de uitkomst. Dat maakt niet uit want dat is niet waar dit boek omgaat. Het is om te ervaren, niet meer, niet minder.

2 opmerkingen:

JannieTR zei

Toen ik het interview zag bij vpro boeken over dit boek twijfelde ik en besloot het maar niet op mijn lijstje te zetten. Maar zoals jij het nu zo mooi verwoordt, ga ik toch weer twijfelen. Toch maar noteren dus,

Niekchen zei

Dat interview ken ik niet. Wat deed je twijfelen?

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...