dinsdag 25 december 2018

De Afvallige Ster - Johan Klein Haneveld


Het is lastiger om minder positief over een boek te schrijven als ik weet dat de schrijver er met zoveel enthousiasme aan heeft gewerkt. En ik wil ook zo graag dat Nederlandse science fiction de moeite waard is. Helaas kan ik over dit boek niet zo aanprijzend schrijven. En de grootste reden is de schrijfstijl die op mij overkomt als pulpstijl uit de jaren vijftig. Slecht lopende zinnen, slecht Nederlands en te veel clichés.

Het lijkt alsof dit boek geen redactieslag heeft gehad. Zo kom ik zinnen tegen als "De vlammen werden langzaam lager en de vrouwen ruimten hun kookgerei weer op" en "Kun je me wat meer kunnen vertellen over jullie volk". De laatste zin kan nog verklaard worden met dat het spreektaal is maar de eerste zin is ronduit geen goed Nederlands. En dat is toch wel wat ik verwacht van een boek van bijna 19 euro.
Helaas zijn dit niet de enige voorbeelden maar wemelt het van dit soort slordigheden in dit boek waardoor ik het moeilijk vond om verder te lezen.

En dat is doodzonde want het verhaal an sich is wel degelijk de moeite waard. Het thema pesten en science fiction is absoluut origineel en de manier waarop het gebracht wordt soms iets te expliciet uitgelegd maar op andere momenten juist heel verfijnd verweven.
De hele wereld die Johan Klein Haneveld heeft geschapen, vind ik absoluut geloofwaardig en het gedrag van de personages zijn ook heel herkenbaar zoals de pester, de meeloper, de gepeste en zij die zich veilig wanen door zich afzijdig te houden. De schrijver heeft duidelijk iets te vertellen.

Nu is het nog de kunst om dit in een hogere kwaliteit opgeschreven te krijgen en dan ga ik dit verhaal aan anderen aanraden.

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...