zondag 26 april 2020

Discworld 38 I shall wear midnight - Terry Pratchett

Jarenlang kwamen er nieuwe deeltjes van de Discworld-serie uit tot Terry Pratchett ziek werd en in 2015 stierf. Ik dacht dat ik zo'n beetje de hele reeks had gelezen maar nu kwam ik er achter dat er nog vier ongelezen deeltjes over waren. Nummer 38 tot en met 41. Ook dacht ik dat vorig jaar of op zijn hoogst eervorig jaar nummer 37 had gelezen. Dat blijkt ook niet te kloppen, dat was in 2014. Het geheugen haalt vreemde grappen met me uit. Maar gelukkig ben ik door de jaren heen voldoende door de wol geverfd om de Discworld en een aantal terugkerende personages in dit 38ste deel te herkennen, wat het leesgenot zeker verhoogd.

I Shall Wear Midnight verhaalt van de jonge heks Tiffany Aching die volwassen wordt. Misschien is het wel een coming of age verhaal maar dan wel met de typische Discworld elementen waar niets voor niets is, de magie overal op de loer ligt, de humor zich regelmatig  laat zien en heksen zelf wel bepalen wat goed voor ze is. Prettig lichtvoetig leesvoer met net iets meer diepgang waardoor het interessant blijft.

Ik zie er wel een beetje tegenop om de laatste drie boeken te gaan lezen want er komt nooit meer iets nieuws. Maar als ik dan naar mijn geheugen kijk, kan ik daarna best weer bij het eerste deel beginnen en heb ik een hele reeks nieuwe boeken voor me.

2 opmerkingen:

Ali zei

Ik heb een paar boeken van Terry Pratchett gelezen, maar zijn humor is toch niet helemaal mijn humor. Ze waren leuk, maar nodigden mij niet uit verder te lezen

Niek zei

Dat heb ik wel van meer mensen gehoord. Het is inderdaad wel humor die je moet liggen.

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...