vrijdag 5 april 2013

In Plaats van Bloemen - Michiel Wijdeveld



Van klikkerdeklik op internet stuitte ik vorig jaar op het evenement KunstStripBeurs te Utrecht. Als stripliefhebber wilde ik dit wel eens proberen en kwam zo terecht in de Janskerk die was ingericht met lange tafels waar het werk van allerlei verschillende tekenaars was uitgestald. Veelal zaten de makers zelf ook nog achter de tafels.
Er was zoveel dat ik nog nooit gezien had dat ik mijn ogen uitkeek.

En toen viel mijn oog op een mapje met ansichtkaarten waarop een tekening met daaronder een tekstje een grap uitbeeldde. De eerste die ik zag, vond ik zo verschrikkelijk grappig dat ik gelijk wist dat ik van deze tekenaar iets zou willen kopen. Dat werd het boekje In Plaats van Bloemen.

Het boekje komt over als een verzameling ansichtkaarten maar dan in een iets groter formaat. Elke bladzijde bevat een tekening met daaronder een korte tekst. Ruim veertig grappig komen er voorbij en bijna allemaal vond ik ze enorm komisch. Zelden heb ik zo hardop gelachen als bij deze tekeningen. Het gaat om in eerste instantie alledaagse situaties waar dan opeens een absurdistische draai aan gegeven wordt.

Hoe meer ik er las, hoe meer ik eerst naar de tekening ging kijken en pas op het allerlaatst de tekst las die de grap tot een einde bracht.
De tekeningen bestaan uit strakke rechte lijnen waardoor de figuren wat houterig overkomen maar tegelijkertijd juist ook weer heel expressief zijn daardoor. De ronde lijnen staan mooi in contrast.
Michiel Wijdeveld heeft ook een heel eigen manier van bewegingslijntjes weergeven. Vaak bestaan deze uit onverwachte hoekige vormen samen met rondingen.

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je een voorproefje? Of wil je zien waar ik gelijk enorm voor viel vorig jaar? Kijk op http://www.michielwijdeveld.nl/cartoons.html

1 opmerking:

Ninia zei

niet allemaal even ... maar veelal erg grappig inderdaad :)

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...