zaterdag 18 mei 2013

Whispers Underground - Ben Aaronovitch


Het derde deel alweer over de avonturen van Peter Grant, de leerling tovenaar politieagent in het drukke hedendaagse Londen. De combinatie van gedegen opgeleid functionaris van de politie met de status van tovenaarsleerling verveelt nog lang niet. Mede doordat Peter een behoorlijke ontwikkeling heeft meegemaakt sinds het eerste deel waarin hij het bestaan van magie heeft ontdekt.
In dit deel zitten wel behoorlijk wat verwijzingen naar gebeurtenissen uit de twee voorgaande delen. Whispers Underground is zonder die voorkennis wel te lezen maar deze lezer zal wel het een en ander ontgaan. Voor de lezers met deze voorkennis is de subtiele uitleg her en der niet meer dan het opfrissen van het geheugen. Oftewel prettig geschreven voor iedereen.
Over de geheimzinnige moord wil ik niets schrijven, het is juist het leesplezier om dit mysterie samen met Peter te ontrafelen.
Wel wil ik nog even wijzen op de heerlijke humor van de schrijver (die onder andere ook een aantal klassieke Doctor Who afleveringen op zijn naam heeft staan). Daar is de terugkerende uitleg van Peter over wat goed politiewerk is en waarom er bepaalde vragen wel en niet gesteld worden. Dit alles met een vette knipoog. Het grappigst vond ik de in het hele boek terug te vinden referenties aan Harry Potter, Star Trek, Lord of the Rings, Doctor Who en nog meer. Als je bekend bent met deze materie dan herken je gelijk als Peter aan een van deze iconen denkt zonder dat dit bij naam genoemd wordt. De collega's van Peter trekken nog wel eens een wenkbrauw op als hij op die toer gaat maar ik als lezer lachte hartelijk met Peter mee.

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...