dinsdag 13 augustus 2013

#50books - 31 Boeken op straat


#50books is een initiatief van Petepel waarbij elke week een nieuwe boekvraag gesteld wordt zodat wij, gretige lezers, erover kunnen nadenken/praten/grijnzen/bloggen.

De eenëndertigste vraag is: Wie is er bekend met en/of doet mee aan enige vorm van boekenruil?

Bookcrossing heb ik van gehoord en over gelezen. Helaas nooit zelf een boek op straat tegen gekomen die voorzien was van een bookcrossingskenmerk. Lijkt me supergaaf.

Wel heb ik boekenkasten op straat aangetroffen waarbij je wordt uitgenodigd een boek mee te nemen en eventueel een ander boek er voor in de plaats te leggen. Hier word ik wel zo blij van.
Want al die boeken die maar in je eigen kast staan te verstoffen en waarvan je weet dat deze niet meer door jou gelezen gaan worden toch weer een plekje kunnen vinden bij iemand anders die daar dan van kan genieten, kan toch niet anders dan een warm gevoel geven. Met zijn allen samen.

Boeken die achtergelaten worden op hotelkamers en in vakantiehuisjes komen op mij wat individualistischer over. Nog steeds erg leuk dat mensen dit doen. Zo kun je al reizend nog eens aangenaam verrast worden door een boek dat je zelf nooit uitgekozen zou hebben.

Dit allemaal zelf niet meegemaakt maar wie weet dat dit er nog eens van gaat komen.



2 opmerkingen:

Ninia zei

Ik heb 1 keer een boek ingeleverd in de bieb in het kader van Boekspots, je hebt gelijk wat betreft verstoffen en niet meer lezen, maar ik kan erg moeilijk afstand doen van mijn boeken, heb ik gemerkt. Een boek is meer dan een boek, het is ook een deel van je biografie. Er zitten herinneringen aan. Nou ja wie weet, ga ik nog eens 1 boek inleveren :)

Niek zei

Met verbazing heb ik de andere reacties op deze vraag gelezen. Juist het delen van zoiets moois vind ik eerder vanzelfsprekend dan dat je het zo van alleen voor jezelf maakt.
Aan de andere kant snap ik heel goed dat een boek niet alleen het boek op zichzelf is maar ook de lezer zijn eigen geschiedenis, het tijdstip waarop het gelezen is, waar het gelezen is. Jij noemt dat heel mooi je biografie.
Toch ben ik steeds minder gaan hechten aan het materiële en gaat die vlieger niet meer altijd op.

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...