maandag 5 augustus 2013

Doctor Who and the Terror of the Autons - Terrance Dicks


Het televisiescript in boekvorm gegoten door Terrance Dicks terwijl de oorspronkelijke schrijver Robert Holmes was. De zeer soepele schrijfstijl maakt het een boekje waarvan de bladzijden worden omgeslagen zonder dat de lezer het doorheeft.

In dit avontuur van de derde Doctor zijn oude vijanden (de Autons) aan zet en worden nieuwe hoofdpersonages (The Master, Jo Grant) geïntroduceerd waarbij de geschiedenis zal leren dat het ook oude vertrouwde figuren in het Doctor Who universum gaan worden.

Dit voor mij bekende televisieverhaal was verfrissend om te lezen. Het is geschreven in een heldere stijl zonder poespas. Zo kan op het televisiescherm het nog wel eens wat langdradig worden, in boekvorm is dat het zeker niet.
De bekende hoofdrolspelers zijn herkenbaar zonder dat ze bij naam genoemd worden en de eerste ontmoeting tussen de Doctor en Jo Grant nog eens meemaken een cadeautje.

Als Doctor Who fan ben ik natuurlijk schandalig bevooroordeeld maar als je nog wat luchtigs leuks wil lezen, trek dan deze pocket uit de stapel tweedehandsboeken overal verkrijgbaar.

2 opmerkingen:

Roy zei

Hoi Niek, om de een of andere reden ben ik nooit aan dr Who begonnen. Heb slechts enkele vage herinneringen aan de eerste doctor uit mijn vroegste jeugd. Als ik zou willen beginnen met de tv-series, waar zou ik dan moeten starten. Helemaal bij serie 1?

Niek zei

Tjonge dat is een gewetensvraag. ;-)

Als rechtgeaarde fan zeg ik natuurlijk jaaa, beginnen bij het eerste deeltje uit 1963. Maar of dat de manier is om mensen fan te maken is maar te vraag.
De serie viert dit jaar zijn 50ste verjaardag en daarmee begrijp je dat er in de loop der tijd wel het een en ander veranderd is. Van het zwart-witte beeld en toneelerige manier van acteren naar de superCGI beelden met een snelheid die soms niet meer bij te houden is.
Ik denk dat als je er echt helemaal niets van weet misschien het handig is om bij de negende Doctor (Christopher Eccleston) te beginnen. Dat is waar men de Doctor Who serie in de dit millennium opnieuw leven heeft ingeblazen. Een aantal verwijzingen zijn dan wel niet te begrijpen maar zullen ook niet storen. En dan maar kijken of het idee van de Time Lords je aanspreekt. Dat is dan series One of season 27. Veel kijkplezier.

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...