maandag 19 augustus 2013

Kraut - Peter Pontiac


In deze brief aan zijn eind jaren zeventig vermiste vader heeft Peter Pontiac de levensloop van zijn vader proberen te reconstrueren en daarmee ook proberen te verklaren waarom hij vermist is geraakt en waarom zijn vader fascist is geworden.

De brief staat in een authentiek handschrift geschreven waarbij ik wel af en toe wat moeite moest doen om deze te ontcijferen. Verder is de hele geschiedenis omringt met bewijsmateriaal zoals onder andere een brief van de korps politie Nederlandse Antillen aan de moeder over de vermissing, de verhalen en tekeningen gemaakt door de vader op jeugdige leeftijd, een brief van zijn vaders hand vanuit Frankrijk na D-Day en nog veel meer. Ook is dit alles omringd met tekeningen die typisch Peter Pontiacs genoemd kunnen worden qua stijl en inhoud.

De nagekomen berichten die in de derde druk zijn toegevoegd, bestaan uit informatie van lezers naar aanleiding van de oorspronkelijke versie van Kraut. Hierdoor wordt er nog een scherper beeld van de vader van Peter geschetst en enkele foute aannamen/conclusies rechtgezet.

Ik ben zeer onder de indruk van dit boek door de oprechte sfeer die het geheel uitstraalt. Een zoon die op zoek is gegaan naar hoe zijn vader de keuzen heeft kunnen maken die hij heeft gemaakt en zich aansloot bij de NSB. En ergens ook de hoop om er achter te komen wat er tijdens en na de vermissing met zijn vader is gebeurd.
Het is zowel een heel persoonlijk verhaal als dat het inzicht geeft in hoe het mensen is vergaan voor, tijdens en na WOII die voor de NSB kozen.

2 opmerkingen:

Ninia zei

Bijzondere naam: Peter Pontiac. Ik denk gelijk aan horloges ;)
Fijn dat je zo van dit boek genoten hebt. Heb het zelf helemaal gehad met boeken over de oorlog, maar anders zou ik het vast gaan lezen.

Niek zei

Zijn naam is dan ook een pseudoniem. :-)
Oorlog en dan in het bijzonder WOII is nou niet een onderwerp dat mijn belangstelling gelijk heeft. Daar heb ik tijdens mijn schooljaren genoeg over gelezen, gezien en gehoord. Maar de nu iets persoonlijkere inslag en dan ook nog eens vanuit de 'verkeerde' kant, maakte het voor mij wel boeiend. Het gaat dan ook niet echt over WOII maar over iemands hele leven dat zich voor een deel ook tijdens WOII afgespeeld heeft. Misschien geef ik wel een hele verkeerde voorstelling van zaken door dit op deze wijze zo te benadrukken.

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...