vrijdag 12 juni 2015

Clarkesworld Magazine - Issue 105 June

In dit nummer van Clarkesworld zes science fantasy verhalen en vier non-fictie stukken.

Eerlijk gezegd was ik niet zo onder de indruk van de fictie dit keer. Hopelijk dat het niet aan gewenning ligt. Neil Clarke schrijft toch zelf in zijn artikel Editor's Desk: Once Again Down the Rabbit Hole dat hij juist altijd op zoek is naar het verrassende in een verhaal. En ook al mocht het nog zo ongelooflijk goed geschreven zijn en is het idee prima, zodra het op het oude vertrouwde lijkt, wil hij het in zijn tijdschrift niet publiceren. Dat is ook waar ik in eerste instantie voor gevallen ben om me hierop te abonneren. Dus laat ik er maar vanuit gaan dat het dit keer net verhalen waren die mij persoonlijk niet zo konden verrassen. De volgende keer beter.

Maar er was één verhaal dat toch zeker wel een behoorlijke indruk heeft achtergelaten. En dat is The Hole in the Hole geschreven door Terry Bisson. Het begint allemaal zo alledaags met een man die op zoek gaat naar reserveonderdelen voor zijn oude Volvo. De beschrijving van zijn zoektocht is als uit het leven gegrepen met de stugheid van garagehouders en het uiteindelijk doorverwezen worden naar een wat later blijkt geheimzinnige plek in een achterbuurt. Hoe maf het ook wordt, de toon blijft die van het alledaagse en de reacties van de Volvo-bezitter als die van je eigen buurman. Wat hij uiteindelijk vindt en hoe is te verrassend om hier te verklappen. Ik zou zeggen, gun je zelf een fijn verhaal en klik op de link.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...