zaterdag 1 juli 2017

#50books - 2017.26 Met zijn allen

In dit vijfde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Martha Pelkman die dit jaar de vragen stelt. 

En de zesentwintigste vraag van 2017 is:   

Aan welk boek uit je jeugd heb jij een mooie herinnering die je wil delen?
Gelijk bij het lezen van deze vraag schoten Arendsoog en de Madeliefboeken van Guus Kuijer in mijn hoofd met als extra herinnering het niet zelf durven laten signeren van mijn exemplaar door de schrijver zelf. Maar de allereerste vraag van #50books ooit was: Welk boek heeft in je vroegste jeugd de meeste indruk op je gemaakt? En daar heb ik dat al geantwoord. En als ik nu nog eens goed lees dan vraagt Martha naar een mooie herinnering.

Dat deed me denken aan al die keren dat wij op de lagere school als klas werden voorgelezen als we braaf genoeg waren geweest. Zo zaten wij muisstil bij

Koning van Katoren door Jan Terlouw       

 Brief voor de Koning van Tonke Dragt

Kruistocht in Spijkerbroek door Thea Beckman 

en De gebroeders Leeuwenhart van Astrid Lindgren.

Naar mijn idee is Kruistocht in Spijkerbroek zelfs in twee verschillende klassen voorgelezen. Wij konden er maar geen genoeg van krijgen. Met zijn allen helemaal opgaan in een van deze spannende avonturen was een ware traktatie. En wanneer we dan ook eens een keer strafregels moesten schrijven in plaats van dat we voorgelezen werden, was dat een extra grote teleurstelling.

Een keer was het zo verschrikkelijk spannend maar toen ging de bel. Niemand stond op. We deden allemaal of we niets gehoord hadden, we wilden weten hoe het verder ging. En zo bleven we vrijwillig nog wel een kwartier zitten om het einde van dat hoofdstuk te horen. Welk boek dat is geweest dat weet ik niet meer, maar wel weet ik dat het een van vier hierboven genoemde is geweest.


Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...