zondag 30 juli 2017

Girl Genius: Agatha Heterodyne and the Guardian Muse - Phil & Kaja Foglio

Het lezen van deze webstrip op mijn kwartslag gedraaide beeldscherm bevalt steeds beter. Er zijn ook andere websites die er beter van worden, misschien omdat ze wel meer voor telefoons zijn gemaakt. Maar er zijn nog heel wat websites die toch meer op een breedbeeldscherm afgestemd zijn dus het is soms wel een gedraai van jawelst.

Dit tiende deel is van een zelfde hoge kwaliteit als alle voorgaande delen en ik ga er vanuit dat deze ook nooit zal verminderen.

Soms verbaast het me wel hoe lang een bepaalde toestand blijft bestaan en dat ondanks de vele acties die worden gepleegd door ik-weet-niet-hoeveel personages er toch uiteindelijk weinig gebeurt. Zo is de dodelijke ziekte die Agatha, Gilgamesh Wulfenbach en Tarvek Sturmvoraus (die namen blijf ik grappig vinden) onder de leden hebben minstens de helft van het boek het hoofdonderwerp, dat is dus zo'n zestig pagina's. En dan heb ik het nog niet eens over hoe lang ze al in het kasteel zijn dat Agatha als de ware Heterodyne onder controle probeert te krijgen.

Ik weet nog in de tijd dat ik live meelas met de strip, dat betekende op maandag, woensdag en vrijdag een nieuwe pagina, ik ook vaak vond dat iets wel heel lang duurde. Dan heeft het in een keer achter elkaar lezen van een verhaal wel een groot voordeel.

Wat mij dit keer nog eens extra opviel waren de grappige details die in het kasteel verborgen zitten zoals een tekstje op enkele traptreden die vragen of je wel alle experimenten hebt uitgedaan, het grote beest hebt gevoederd, de held hebt verslagen en geglunderd hebt. Ik ben slecht in goed kijken en er de tijd voor nemen om de schitterende tekeningen met aandacht te bestuderen. Maar ik heb gemerkt als ik meer de rust neem, er nog veel meer te genieten valt dan het grote verhaal.

Op naar deel 11 want het gevecht met het kasteel en de anderen is zeker nog niet ten einde.  





Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...