maandag 25 november 2019

An Equal Difference - Gabrielle Motola

Het was de artiest Amanda Palmer die via haar Patreon de fotograaf Gabrielle Motola haar boek An Equal Difference promootte en ik op de website https://www.anequaldifference.com/ kwam waar ik niet veel later het e-boek bestelde.

De onderwerpen IJsland en hoe maatschappijen met gender omgaan trokken mij gelijk aan. Ik ben een keer in IJsland geweest en de sfeer van dat landschap zal ik nooit meer vergeten. De foto's in dit boek van zowel de landschappen maar zeker ook de portretten lieten mijn herinneringen weer heel levendig worden. Het licht in IJsland is niet het licht dat wij kennen en opmerkelijk is ook dat er bijna niemand op de foto staat met korte mouwen.

Naast de portretten vertelt Gabrielle over haar gesprekken met de IJslanders over genderverschillen en gendergelijkheid. Daarbij schuwt zij niet haar eigen vooroordelen onder ogen te komen en verandert zij gaandeweg de keuzes van foto's voor dit boek. Niet de foto waar de vrouw het meest mooi en vrouwelijk overkomt maar de foto die het meest het karakter van deze persoon weergeeft.

Een van de meest indrukwekkende foto's zijn die van een vrouw waar je haar eerst ziet zoals wij naar haar kijken en dan een foto van haar als zij naar ons kijkt. Ik wist niet dat je dit zo goed kunt zien. Heel indringend.

Wanneer je geïnteresseerd bent in IJslandse cultuur dan is dit boek ook iets voor je. Politiek in crisistijd, gendergelijkheid en preventie van drugsgebruik onder jongeren zijn enkele onderwerpen die aan bod komen. En dit dan niet alleen met de jubelverhalen maar ook met de kritische blik. Ik heb het gevoel een tipje idee gekregen te hebben hoe de IJslanders in elkaar steken.

Toevallig kreeg ik gisteren een uitnodiging van de maker om deel te nemen aan een privé-groep in Discord om over de onderwerpen die in dit boek langskomen verder te praten. Ik heb me er net voor aangemeld en ben benieuwd of dit een interessante gemeenschap gaat worden.

Geen opmerkingen:

Why my cat is more impressive than your baby - The Oatmeal

Wat kan ik hier nog over zeggen? Het is humor die mij enorm ligt maar die soms ook tegen het flauwe aanzit en me dan bijna stoort. Dan komt ...