zondag 24 november 2019

Clarkesworld Magazine Issue 158 November 2019


In november 2019 opent Clarkeworlds Magazine met op de tot de verbeelding sprekende cover Pizza Break van de Tsjechisch illustrator Tomas Kral. Om te vervolgen met zes korte verhalen en vier artikelen.

Matthew Kressel beschrijft in Your Future is Pending een wereld waarin KI's de lichamen van mensen verzorgen die met hun bewustzijn in een virtuele wereld leven. Dit is alleen voorbehouden aan mensen die geld hebben. De arme mensen leven in wat er van de nu troostloze aarde is over gebleven. Naar andere werelden wordt allang niet meer gezocht want de rijken vinden hun vervulling in de virtuele wereld. Een doemscenario waar al vaker voor gewaarschuwd is in films en boeken en in dit verhaal nog eens angstaanjagend realistisch weergegeven. Ondanks al deze waarschuwingen kan ik me ook nog steeds maar met moeite losrukken van het beeldscherm. 

Gregory Feeley gaat in Cloud-Born in op het gegeven dat je ouders keuzes maken waar jij als kind mee te leven hebt. In dit verhaal gaat het specifiek over kinderen die nooit op aarde hebben geleefd en alleen de verhalen daarover van hun ouders kennen. Voor hen zal hun leven op het ruimteschip afspelen om ver weg een andere planeet te gaan bevolken. Daar kunnen deze kinderen niets aan veranderen en hebben het daarmee te doen. 
Ik denk dat voor veel mensen op aarde ook geldt dat zij gebonden zijn door de keuzes die hun ouders hebben gemaakt. Het is slechts een minderheid die werkelijk zelf zijn weg kan kiezen. Geeft te denken in hoeverre dat voor onszelf geldt. 

Rebecca Kuang vertaalde uit het Chinees Operation Spring Dawn waarin Mo Xiong het overleven van de mensheid in uitzonderlijk koude omstandigheden heeft beschreven. Aan het lezen heb ik veel vreugde beleefd omdat het ergens luchtig aanvoelde maar tegelijkertijd ook wel degelijk ergens over gaat.
Er blijkt namelijk voor tiental duizenden jaren een ijstijd op aarde te zijn waar de mens niet in kan leven. Daarom is er een plan bedacht waarbij een paar sleutelfiguren worden gewekt door KI's wanneer de lente eraan zit te komen zodat deze de mensheid weer helemaal tot leven kan wekken. Alleen hadden ze niet overal rekening mee gehouden zodat deze operatie in gevaar komt. Ga zelf lezen hoe het zit want het is te leuk om hier te verklappen.
Die Chinese science fiction weet me toch steeds weer te verrassen.



Geen opmerkingen:

Why my cat is more impressive than your baby - The Oatmeal

Wat kan ik hier nog over zeggen? Het is humor die mij enorm ligt maar die soms ook tegen het flauwe aanzit en me dan bijna stoort. Dan komt ...