Het laatste Clarkesworld Magazine van 2022 bevat acht science fiction/fantasy verhalen en vier non-fictie artikelen.
Weer vele verhalen die de moeite waard zijn. En enkele sprongen daar toch nog bovenuit. Zoals Murder by Pixel: Crime and Responsibility in the Digital Darkness geschreven door S.L. Huang wat bijna geen verhaal te noemen is door de vele voetnoten die verwijzen naar werkelijk bestaande literatuur door de jaren heen over effecten van bots in de maatschappij. En dat maakt het verhaal dat een bot mensen de dood injaagt zeer geloofwaardig en liet me toch nog eens opnieuw stilstaan met waar wij als mensen nu mee bezig zijn met het ontwikkelen van kunstmatige intelligentie.
Upstart voelt voor mij als weer een typisch Chinees verhaal maar waar dat 'm nu precies in zit weet ik niet. Het is geschreven door Lu Ban en vertaald door Blake Stone-Banks.
Mensen kunnen er voor kiezen om minder lang te leven dan hun natuurlijke levenslengte en krijgen daarvoor in de plaats een enorme zak met geld. Het gevolg blijkt dat zij geen doel meer hebben in het leven, het geld er doorjagen en de rest van de maatschappij niets meer met ze te doen wil hebben. Een geweldig uitgangspunt voor een verhaal dat in Upstart erg goed is uitgewerkt met details zoals mensen die juist deze Upstarters weer misbruiken om er zelf beter van te worden. Interessant om zo bevolkingsbeperking als onderwerp van een verhaal te maken en daarbij het menselijk gedrag scherp weet te plaatsen.
In Left to Die laat Vandana Singh ook een staaltje misbruik zien, alleen wordt het slachtoffer er uiteindelijk beter van. Ze wordt gewond op een planeet achter gelaten en om te overleven komt ze met de oorspronkelijk bewoners, een soort van bewuste bomen, in aanraking. Het verhaal is dromerig, pijnlijk confronterend, menselijk, levenslustig en avontuurlijk. En dat alles in een relatief kort verhaal.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten