maandag 18 mei 2015

Een Prachtige Dag - Michiel Wijdeveld



Een Prachtige Dag is een verzameling cartoons van de hand van Michiel Wijdeveld.


Zijn heel eigen tekenstijl valt meteen op. Alle lijnen zijn recht of rond, ook op plaatsen waar je dat niet zou verwachten. Door daarnaast met het perspectief te spelen, krijgen alle tekeningen iets vervreemdend terwijl het toch zulke dagelijkse tafereeltjes lijken te zijn.


De teksten onder de tekeningen bestaan allemaal uit een zin. Een zin die ook zo uit het dagelijks leven gegrepen zou kunnen zijn zoals bijvoorbeeld "Misschien toch leuker al het rijmt" of "Het leven is een fantastisch feest".



Het is de combinatie van deze twee die het regelmatig een hilarische situatie maken. Zoals het plaatje van de man die kijkt naar zijn net geschreven bordje met 'Eigen Volk Eerst' met de tekst "Misschien toch leuker als het rijmt" en de oude man die achter zijn rollator voortschuifelt met de tekst "Het leven is een fantastisch feest".

Bijna elke tekening met tekst vind ik raak en zou als een poster aan de muur kunnen om lang naar te kijken en van te genieten. Ik heb dan ook mijn best gedaan het boekje heel langzaam te lezen. Steeds een voor een te bekijken. Maar ja, met zoveel leuks is dat wel heel moeilijk. Daarom zal ik het nog wel eens vaker uit de kast trekken en er wat in bladeren.

5 opmerkingen:

Ninia zei

ik vind het enthousiasmerend ;)

Erik Scheffers zei

Hoi Niek, dit lijkt me een mooi boek. Is het een nieuw boek? Ik kan het niet terugvinden bij bol of bij de bibliotheek. Groet, Erik

Niek zei

Het boek is van 2012. Ik heb het gekocht van de schrijver zelf op de Haarlemse Stripdagen. In bepaalde stripwinkels zal het ook wel te krijgen zijn zoals bijvoorbeeld Lambiek ( https://www.lambiek.net/stripwinkel/series/michiel_wijdeveld/een_prachtige_dag.html ) maar ook via de website van Michiel Wijdeveld zelf ( https://www.michielwijdeveld.nl/shop/ ). Leuk dat je geïnteresseerd bent.

Erik Scheffers zei

Hoi Niek, ik heb het boek en een eerder boek van Michiel Wijdeveld inmiddels besteld via boekwinkeltjes.nl. Ik ben benieuwd! Groetjes, Erik

Niek zei

Hartstikke leuk. En als je het hebt dan is het de kunst niet alle bladzijden er meteen doorheen te jassen. Veel plezier alvast.

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...