zaterdag 13 augustus 2016

Vector - Simon de Waal

Door een boek te kopen in de Weken van het Spannende Boek kwam dit boekje automatisch in mijn bezit. Tja en tegen een gratig boekje zeg ik niet makkelijk nee, ook al is het boek niet het genre wat ik meestal lees. Het is zelfs een genre wat ik als tiener las maar daarna nooit meer echt. Te veel detectives gelezen die het toch niet helemaal hadden of te veel op elkaar begonnen te lijken. En dat terwijl ik nog wel wekelijks van een Tatort op de Duitse televisie geniet. Dus aan het genre an sich ligt het niet.

Dit boekje maakte al mijn bange vermoedens waar. Het heeft vanaf de eerste bladzijde een hijgerige sfeer. Het verhaal rammelt aan alle kanten. De personages zijn allen stuk voor stuk platgeslagen tot clichés. Het uiteindelijke plot bijzonder flauw.

Waarom ik het toch heb uitgelezen? Het verhaal beslaat nog geen 100 bladzijden en de schrijfstijl redelijk eenvoudig zat met scannen het ook eenvoudig te lezen is. En ik was toch wel benieuwd wat er uiteindelijk uit zou komen ondanks dat ik al snel een teleurstelling vermoedde.

Een lichtpuntje zijn de beschrijvingen van specifieke plekken in Amsterdam, plekken die ik goed ken. Die herkenning maakt het verhaal levendiger.

Geen opmerkingen:

Clarkesworld Magazine 207 December 2023

Met The Gift in de zeer herkenbare stijl van Matt Dixon op de voorkant bevat het decembernummer van Clarkesworld Magazine acht science fic...