maandag 24 mei 2021

Of heb ik het verzonnen? - Herman Koch & Wanda Reisel

Van Herman Koch had ik wel eens wat gelezen maar van de auteur Wanda Reisel had ik zelfs nog nooit gehoord. In dit boek sturen de twee vrienden brieven aan elkaar. Zo tussen de jaren 2011 en 2013, tussen 1986 en 1988 en uiteindelijk in 2017.

Ik vond het allemaal wat moeilijk te verteren omdat het voor mij aanvoelt als een onderonsje van twee mensen die herinneringen van vroeger ophalen die voor anderen helemaal niet boeiend zijn en voor wie het ook niet bedoeld lijkt te zijn. Het gaf mij het gevoel van op de tramhalte staan te wachten met naast me een groepje mensen die helemaal op elkaar gericht zijn, luidruchtig van zich laten horen maar de rest van de mensen uitsluit.

Er wordt ook regelmatig aan elkaar gevraagd of ze het wel goed herinnerd hebben of dat het in de loop der tijd verzonnen is. Aan je eigen geheugen twijfelen is een gezonde zaak, wat mij betreft, maar dit leek er meer mee te koketteren dan het werkelijk ook zo te voelen.

Aardig vond ik wel het tijdsbeeld dat dit boek schetst. En ik werd er zelf ook wel wat nostalgisch van ook al ben ik van een heel andere generatie. Alhoewel ik Wanda Reisel verder wel oké vond, heeft het me niet nieuwsgierig gemaakt naar wat ze nog meer schrijft. Dit boek laat me dan ook teleurgesteld achter omdat het me met de vraag achterlaat of de auteurs wellicht geld nodig hadden of een egoboost.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...