En de tiende vraag is:
Wat zijn de problemen waar jij last van hebt als boekenwurm?
Dat in al die eeuwen dat we nu ervaring hebben met de boekdrukkunst, er nog steeds geen oplossing is bedacht voor het op waarde tonen van tekeningen die twee bladzijden bestrijken. Op de manier waarop deze nu afgedrukt worden, valt altijd in het midden een deel in de naad weg waardoor de tekening gruwelijk verminkt wordt. Zoveel gaat er verloren van het effect van de tekening dat ik vaak denk dat ze er beter een kleinere tekening op een bladzijde van hadden kunnen maken.
Dit fenomeen kom ik veel tegen in graphic novels maar ook in kunstboeken. Prachtige schilderijen die door de naad verworden tot iets waardeloos. Onbegrijpelijk dat men moeite doet om een kunstwerk op deze manier af te beelden.
Dit fenomeen kom ik veel tegen in graphic novels maar ook in kunstboeken. Prachtige schilderijen die door de naad verworden tot iets waardeloos. Onbegrijpelijk dat men moeite doet om een kunstwerk op deze manier af te beelden.
Iets anders is dat nog wel eens gekozen wordt om de tekst van een boek zo dicht mogelijk bij de naad af te drukken. Hoeft geen probleem te zijn als het boek zo gemaakt is dat het helemaal openvalt. Maar als dit gebeurt bij een stijve pocket die je alleen met geweld kunt openbreken dan is lezen geen ontspannen bezigheid meer maar een krachtsinspanning.
Naast mijn ergernis hierover ben ik vooral ook verwonderd dat men zoiets moois als teksten en tekeningen zo respectloos vormgeeft. Gelukkig zijn er nog heel wat uitgevers die wel rekening houden met de naden.
2 opmerkingen:
Aaaaah neeeeee geen pockets openbreken!
Ja maar, soms kan het niet anders omdat de letters in de naad vallen. Het is echt niet mijn hobby.
Een reactie posten