woensdag 2 augustus 2017

Hubert - Ben Gijsemans


Een stripboek dat mij heeft laten kijken. Of zoals een recescent zegt die op de achterkant van het boek geciteerd wordt 'Alles draait om kijken en bekeken worden..'.

Hubert is een alleenstaande man die regelmatig musea bezoekt en thuis vrouwen van bekende schilderijen naschildert. Heel veel meer lijkt er in het hele boek niet te gebeuren op een enkele korte ontmoeting hier en daar na.  Toch intrigeert elk plaatje en dat heeft verschillende oorzaken.

Ben Gijsemans heeft op een zeer natuurlijke manier de menselijke figuren weergegeven. Hun houdingen zijn ons allen bekend, een stoel aanschuiven aan tafel voor we erop gaan zitten, het in gedachten met een bril in de hand staan, het net even een stap naar achteren zetten om iets nog beter als geheel te kunnen zien en zo zijn er talloze van dit soort houdingen die in de doorsnee strip alleen zeer uitvergroot weergegeven worden of helemaal niet.


Daarnaast zijn er veel bladzijden gevuld met iets van negen panelen die bij een vluchtige blik wel erg op elkaar lijken. Maar wanneer je beter kijkt dan zie je de verschillen in de details en daarmee komt er beweging in. Het gaf op mij een heel filmische indruk.
Ook het zeer spaarzaam gebruik maken van tekstballonen dwingt je als lezer om vooral heel goed te kijken.

Voor mij een bijzondere ervaring en zeer begrijpelijk dat dit boek het tweejaarlijkse Silver Strips Debuutprijs 2016 heeft gewonnen.

3 opmerkingen:

Erik Scheffers zei

Hoi Niek, dit lijkt mij ook wel wat. Groetjes, Erik

Erik Scheffers zei

Hoi Niek, ik heb dit boek net bekeken. Jouw bespreking is zeer to the point en helder. Groetjes, Erik

Niek zei

Ha die Erik, Dank je wel. Groet, Niek

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...