zondag 31 december 2017

Girl Genius Vol. 11: Agatha Heterodyne and the Hammerless Bell - Phil & Kaja Foglio


Het was alweer even geleden dat ik een Girl Genius-strip had gelezen en dat betekende dat het wel even tijd kostte voordat ik er weer een beetje in kwam en wist weer wie iedereen was. De albums zijn dan wel genummerd en worden ook apart uitgegeven maar eigenlijk is het vanaf pagina 1 van het eerste album een almaar doorlopend verhaal.
Ik heb nog steeds de strip alleen vanaf mijn monitor gelezen in de webvorm. Sinds ik daarbij mijn breedbeeldmonitor een kwartslag draai, is het een geweldige lees- en vooral kijkervaring. Behalve bij de pagina's die over twee papieren bladzijden worden gedrukt, die komen beter uit op een normaal landscape gedraaid beeld.

In dit deel is het nog steeds het kasteel waarin Agatha zich bevindt en waaraan ze zo goed en kwaad als het gaat aan sleutelt om te repareren. Ondertussen maken vriend en vijand het haar soms lastig om haar werk te kunnen blijven doen. Buiten het kasteel in de stad zijn de gevechten ook aan de gang. Zo zijn er de verschillende partijen die allemaal uit zijn op macht. En een zo'n partij werkt zich naar de klepel die hij meesleept naar de bel die voor een verschuiving in machtsverhoudingen gaat zorgen, tenminste dat is het idee. Of dat ook werkelijk zo is, zal pas in het volgende album duidelijk worden. Wat we wel zien is dat Agatha zich uitroept als dé Heterodyne en eigenaar van het kasteel. Wooooow, wat is zij gegroeid in haar karakter. Heel mooi om te zien.

En dan de tekeningen. Het is allemaal puur steampunk en dat betekent alles op stoom. De apparaten die worden gemaakt zien er allemaal zo vernuftig en in elkaar gesleuteld uit, om zoiets te bedenken heb je wel een vrij hoofd nodig. Zoals bijvoorbeeld die kanonnen die uit luchtballonnen steken. Naar zo'n plaatje kan ik heel lang kijken en van genieten.

En voor de zoveelste keer kan ik zeggen dat deze serie nog niets aan kracht heeft ingeboet. Dat maakt het des te fijner om snel door te gaan met het volgende deel.


Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...