zondag 24 december 2017

The Island of Doctor Moreau & Other Stories - H. G. Wells

In de televisieserie Orphan Black speelt het boek The Island of Doctor Moreau een grote rol en ook in andere science fiction series ben ik deze titel nogal eens tegengekomen. Hoogste tijd om het zelf eens te lezen.

Naast de bijzonder plezierige schrijfstijl van H.G. Wells ben ik diep, diep onder de indruk van zijn vrije geest. De verhalen in deze uitgave (naast The Island of Doctor Moreau bevat het ook Aepyornis Island, The Sea Raiders en The Empire of the Ants) zijn alle geschreven eind negentiende eeuw en hebben de frisheid van onze tijd. Ongelooflijk hoeveel er op zijn ideeën is gebaseerd en alleen daarom is het een must-read voor alle science fiction liefhebbers. Het blijkt ook dat al zijn boeken nog altijd uitgegeven worden en terecht, wat een visionair.

The Island of Doctor Moreau is het verslag van een opvarende die aanspoelt op een eiland waar Doctor Moreau regeert en experimenteert. De verteller ontmoet beestachtige mensen (of zijn het mensachtige beesten?) die het resultaat zijn van Doctor Moreau zijn experimenten.


In de extra notities van deze uitgave wordt verteld dat in H.G. Wells zijn tijd er een felle discussie over vivisectie op dieren woedde. In onze tijd is de discussie over het experimenteren op dieren nog lang niet uitgeraasd, al lijken de rechten voor dieren wel wat toe te nemen. In ieder geval is het een onderwerp dat nog altijd zeer actueel is en met alle wetenschappelijke mogelijkheden misschien nog wel steeds actueler wordt.

De andere korte verhalen in deze uitgave gaan over het vinden van een uitgestorven dier (denk Jurrasic Park) en de mensheid die aangevallen wordt door verschillende soorten zwermen dieren. In het ene geval gaat het om een soort van kleine inktvissen en in het andere om groot uitgevallen mieren. De horror die uit deze verhalen spat, is er een waarvan nog heel wat schrijvers en scenaristen kunnen leren.

Ik had niet gedacht dat dit boek zo'n indruk op mij zou maken en ik ga dan ook zeker meer van H.G. Wells lezen.


4 opmerkingen:

Ninia zei

Ik heb het niet gelezen en ga dat ook niet doen. Mij te horror. Van dr. Moreau is ook een film gemaakt. Heb net even de trailer gekeken en heb die ook niet gezien volgens mij. Van HG Wells heb ik natuurlijk wel de Time Machine gelezen. Geweldig boek tot de verbeelding sprekend en ook al verschillende keren verfilmd. Leuk weetje: Wells is overleden in mijn geboortejaar :)

Niek zei

Dat te horror kan ik me goed voorstellen. Juist door zijn manier van schrijven komt het extra hard binnen. Hier heb ik nog wel even voor nodig om van bij te komen.
En wat een leuk weetje!

Erik Scheffers zei

Hoi Niek, van H.G. Wells heb ik "The war of the worlds" gelezen, zowel in het Engels als in de Nederlandse vertaling. Er vindt een invasie van Mars-bewoners op de Aarde plaats. Orson Welles heeft er een befaamd hoorspel van gemaakt voor de radio, dat ook op plaat is gezet door Jef Wayne. Verder is er een mooie (vind ik) verfilming met Tom Cruise als de hoofdpersoon uit 2004. Van Wells heb ik verder "A short history of the world", wat precies dat is, wat de titel belooft. Groetjes, Erik

Niek zei

Ha die Erik. die verfilming met Tom Cruise heb ik ook gezien maar er is me niet veel meer bijgebleven dan heel veel actiescènes. Grappig dat jij Orson Welles noemt want nu snap ik zelf mijn verwarring met de namen Wells en Welles. Het boek heb ik ook ooit gelezen maar staat me niet veel meer van bij. Tijd om het te gaan herlezen.

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...