zondag 20 februari 2022

ARTZUID 2021 - Cintha van Heeswijck-Veeger en anderen

Van ArtZuid, de tweejaarlijkse expositie met zijn enorme sculpturen rondom de Appolo- en Minervalaan in Amsterdam Zuid, heb ik al vele malen genoten. Maar in 2021 had ik er opeens niet zo'n zin meer in. Het beeld in de vijver op het Museumplein gaf mij het gevoel dat de expositie steeds meer de kant op ging van commerciële kunst, gericht op het grote publiek waar het niet al te moeilijk voor mag zijn. Vaak is dat kunst die mij heel snel verveelt. En ja, inmiddels ben ik wel zo'n snob dat ik zoveel gezien heb dat het steeds moeilijker is om werkelijk geraakt en verrast te worden. Ik besloot niet te gaan.

Enkele jaren geleden verdween opeens een van mijn favoriete tijdschriften namelijk Beeldenmagazine. Mijn vreugde was dan ook groot dat het blad nieuw leven ingeblazen werd door ArtZuid Expo b.v. en nam gelijk een abonnement voor 2 jaar. Hierdoor ontving ik de catalogus ARTZUID 2021. Mijn tegenzin voor ArtZuid heeft deze catalogus nog ruim een half jaar op mijn tafel laten liggen maar opeens pakte ik het toch op.

En wat werd ik verrast.

Wat ergens toch ook vreemd is want het was niet voor niets dat ArtZuid Beeldenmagazine heeft overgenomen. Dit tijdschrift spreekt mij zo aan omdat er met duidelijke taal over kunst geschreven wordt en niet met een tritst aan lege, abstracte woorden. Of teksten waar staat wat ik als kunstkijker moet gaan voelen.
In deze catalogus wordt dan ook in heldere taal achtergrondinformatie gegeven van de kunstenaars en de kunstwerken. En daaruit bleek dat ik er helemaal naast zat met mijn vooroordeel. Er staan wel degelijk kunstwerken tussen die ik wel in het echt gezien had willen hebben. Zelf beleven is toch anders dan een foto zien. En vooral een kunstwerk had ik wel in deze omgeving willen zien omdat ik dit werk ooit eens in een hele andere omgeving heb gezien. Altijd interessant om te kijken wat dat met de beleving doet.

Ik ben blij deze catalogus toch nog gelezen te hebben en op die manier een glimp van deze expositie opgevangen te hebben. De volgende keer ga ik er weer zelf heen.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...